Biológia

Vyučovacie metódy

Pojem vyučovacia metóda je odvodený od gréckeho slova "methodos" (cesta, spôsob). Pojem naznačuje, že metóda je spôsob, pomocou ktorého sa dosahujú stanovené ciele.

Definícia: Pod vyučovacou metódou rozumieme zámerné usporiadanie obsahu vyučovania, činností učiteľa a žiaka, ktoré sa zacieľujú na dosiahnutie stanovených výchovných a vzdelávacích cieľov, a to v súlade so zásadami organizácie vyučovania.

Klasifikácia vyučovacích metód
Množstvo metód, ktoré opisuje didaktika, sa usilujú didaktici triediť do jednotlivých skupín.

Pri tomto vychádzajú z rôznych hľadísk:

  • logický aspekt,
  • triedenie metód podľa prostriedkov,
  • podľa zdroja informácií,
  • podľa práce učiteľa,
  • podľa počtu žiakov.

Triedenie metód podľa etáp vyučovacieho procesu:

  1. motivačné
  2. expozičné
  3. fixačné
  4. diagnostické a klasifikačné

Pre podrobnejšie spoznanie jednotlivých vyučovacích (výučbových) metód si môžete nižšie stiahnuť klasifikáciu vyučovacích metód.

Organizačné formy

Organizačné formy výučby predstavujú organizovanú činnosť žiakov a učiteľa, ktorá prebieha v určitom čase, priestore, podľa plánu.

Klasifikácia (delenie) organizačných foriem:
- podľa prostredia:

  • a) výučbu v triede
  • b) výučbu v špecializovaných priestoroch školy (počítačová učebňa, laboratórium)
  • c) výučbu mimo triedy (napr.v prírode, v múzeu)

- podľa počtu žiakov:

  • a) frontálna (hromadná) forma výučby (učí sa naraz celá trieda)
  • b) skupinová forma výučby
  • c) individuálna forma výučby

- podľa rolí žiakov:

  • a) kooperatívna forma výučby (spolupráca)
  • b) individuálna forma výučby

Vyučovacia hodina je taká základná organizačná forma vyučovania, pri ktorej učiteľ pracuje v presne vymedzenom čase so skupinou žiakov v učebni.

Výučba prebieha podľa stabilného rozvrhu hodín. Učiteľ pri výučbe využíva vhodné metódy, zásady, prostriedky, aby dosiahol stanovené výchovno-vzdelávacie ciele. Vyučovacia hodina trvá 40, 45min.

"Dvojhodinovky" sa uplatňujú napr. v TSV, VV, pri laboratórnych prácach. Vyučovacou jednotkou je aj blokové vyučovanie.

Podľa obsahu výučby - z hľadiska predmetov rozlišujeme napr.hodinu slovenského jazyka, matematiky, dejepisu atď.

Vyučovacia hodina môže mať rozličné ciele, usporiadanie, zameranie. Podľa toho učiteľ volí aj organizačné formy vyučovacej hodiny.

Rozlišujeme:

  • - základný typ vyučovacej hodiny (klasická, zmiešaná, kombinovaná hodina)
    - plnenie viacerých funkcií- zvláštny typ vyučovacej hodiny
    - plnenie jednej funkcie na vyučovaní

Štruktúra vyučovacej hodiny základného typu:

  • Organizačná časť hodiny - kontrola prítomnosti žiakov, zápis témy do triednej knihy, oznámenie špecifických cieľov hodiny, motivácia k učeniu
  • Kontrola domácej úlohy
  • Opakovanie učiva - môže byť spojené so skúšaním a hodnotením
  • Vysvetľovanie a výklad nového učiva
  • Opakovanie a upevňovanie prebraného učiva (v zmenených podmienkach spojené s úlohami, cvičeniami)
  • Uloženie domácej úlohy
  • Záver vyučovacej hodiny - zhodnotenie práce žiakov, spätná väzba a splnenie cieľa vyučovacej hodiny.

Zvláštne typy vyučovacích hodín:
a) Motivačné hodiny - na začiatku šk. roka, polroka
b) Expozičné hodiny - zamerané na osvojovanie nových vedomostí
c) Fixačné hodiny - upevňovanie vedomostí
d) Evalvačné hodiny - preverovanie a hodnotenie vedomostí

Koncepcie vyučovacieho procesu

Problémové vyučovanie - spočíva v tom, že učiteľ stavia pred žiakov úlohy, ktoré obsahujú neznáme poznatky a spôsoby činnosti - motivuje ich, usmerňuje na hľadanie spôsobov a prostriedkov riešenia úloh pri ktorých si žiaci osvojujú nové vedomosti a zručnosti a súčasne rozvíjajú vlastné schopnosti. Takmer všetko čo má žiak v učive je riešením nejakých problémov, ktoré sa riešili nedávno alebo pred storočiami. Obsahom učiva sú vedomosti, zručnosti a návyky.

Kooperatívne vyučovanie - podstata spočíva v tom, že žiaci triedy na vyučovaní pracujú v malých skupinách, riešia úlohy, osvojujú si vedomosti, vykonávajú rôzne praktické činnosti v atmosfére rovnosti a spolupráce. Hodnotenie je skupinové - tzn. celá skupina rovnaká odmena, alebo pokarhanie.

Projektové vyučovanie - žiaci pod vedením učiteľa alebo samostatne vypracujú projekt ktorý postupne riešia a tým sa vlastne učia, napr. pred školu treba vyrobiť oplotenie školy - druhy oplotenia podľa materiálu, výška, pevnosť, nosnosť rámikov...dizajn - učiteľ im len pomáha, usmerňuje, zdôrazňuje dôležité prvky - upevnenie do zeme, hutnosť pôdy....
Realizácia projektu závisí od žiakov, od ich tvorivosti, fantázie, kritického myslenia, vnútornej motivácie, záujmov a potrieb. Pri tvorbe scenárov sú učitelia i žiaci inšpirovaní svojim najbližším okolím a problémami, ktoré vychádzajú v bežného života.

Globálna výchova - rozvoj globálnej výchovy v medzinárodnom meradle:

  • celostný rozvoj osobnosti - intelektová, citová, telesná
  • pochopenie globálneho charakteru sveta a úlohy žiaka v ňom
  • masovokomunikačné prostriedky
  • globalizácia ekonomiky - nadnárodné spoločnosti, problém zachovania mieru...

Elektronické vzdelávanie (E - learning) - vyučovanie a učenie sa prostredníctvom informačných a komunikačných technológií (IKT). Ak má byť elektronické vzdelávanie efektívne, treba ho riadiť, plánovať priebeh učenia sa (štúdia), pripraviť učebné materiály, evidovať žiakov a ich študijné výsledky, prezentovať učivo tak, aby bolo zaujímavé a vyhovovalo rôznym učebným štýlom žiakov, zabezpečiť komunikáciu medzi žiakom a učiteľom i medzi žiakom i navzájom.

Podľa pripojenia osobného počítača (PC) k počítačovej sieti, rozoznávame:

  • 1. off - line vzdelávanie - pri ktorom žiak nie je pripojený k počítačovej sieti a učebný materiál žiak dostáva na disketách, CD alebo DVD nosičoch,
  • 2. on - line vzdelávanie - ktoré si vyžaduje zapojenie PC žiaka do počítačovej siete (internet alebo intranet) a učebný materiál je distribuovaný prostredníctvom IKT.

Otvorené, dištančné a pružné vzdelávanie ( open learning ) - otvorené vzdelávanie, ktoré zabezpečuje vzdelávanie podľa potrieb študentov a umožňuje odstraňovanie bariér (napr. matky s deťmi, telesne znevýhodneným, pracujúcim na zmeny....) Škola sa otvára ľuďom, ktorí ju nemôžu navštevovať pre rôzne prekážky . Ide najmä o tieto bariéry: priestorovo-časové (bývajú ďaleko), vzdelávacie (vzdelávať sa iba v niektorých oblastiach), individuálne (hanbí sa,nedôveruje iným) , finančné (nedostatok peňazí). Otvorené vzdelávanie umožňuje odstrániť tieto bariéry tak, že študujúcemu umožňuje slobodnú voľbu cieľov štúdia, jeho obsahu, miesta i času, organizačných foriem, osobného tempa, metód štúdia i hodnotenia, učebných pomôcok, stupňa pomoci i rozhodovania o ďalšom postupe. Pri otvorenom vzdelávaní sa škola prispôsobuje študentom a nie opačne.

ITV (Integrované tematické vyučovanie) - neexistujú klasické vyučovacie predmety, učivo sa integruje okolo ústrednej témy, ktorá sa preberá so žiakmi celý rok. Neexistuje učebný plán a učebné osnovy.

Konštruktivizmus - žiak si sám konštruuje (vytvára) tak, že zvažuje nové informácie, porovnáva ich s predchádzajúcimi skúsenosťami, prispôsobuje a pretvára tieto nové informácie tak, aby mu "dávali zmysel" z hľadiska toho, čo už o svete vie.

Autentické vyučovanie - uplatnenie vyšších úrovní myslenia, hĺbka poznatkov, spojenie s praxou, rozhovor o podstatných veciach, sociálna klíma podporujúca dobré výkony žiakov.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky