
Biológia
Vyučovacie metódy
Pojem vyučovacia metóda je odvodený od
gréckeho slova "methodos" (cesta, spôsob). Pojem naznačuje, že metóda je
spôsob, pomocou ktorého sa dosahujú stanovené ciele.
Definícia: Pod vyučovacou metódou rozumieme zámerné usporiadanie obsahu vyučovania, činností učiteľa a žiaka, ktoré sa zacieľujú na dosiahnutie stanovených výchovných a vzdelávacích cieľov, a to v súlade so zásadami organizácie vyučovania.
Klasifikácia vyučovacích metód
Množstvo metód, ktoré opisuje didaktika, sa usilujú didaktici triediť
do jednotlivých skupín.
Pri tomto vychádzajú z rôznych hľadísk:
- logický aspekt,
- triedenie metód podľa prostriedkov,
- podľa zdroja informácií,
- podľa práce učiteľa,
- podľa počtu žiakov.
Triedenie metód podľa etáp vyučovacieho procesu:
- motivačné
- expozičné
- fixačné
- diagnostické a klasifikačné
Pre podrobnejšie spoznanie jednotlivých vyučovacích (výučbových) metód si môžete nižšie stiahnuť klasifikáciu vyučovacích metód.

Organizačné formy
Organizačné formy výučby predstavujú organizovanú činnosť žiakov a učiteľa, ktorá prebieha v určitom čase, priestore, podľa plánu.
Klasifikácia (delenie) organizačných foriem:
- podľa prostredia:
- a) výučbu v triede
- b) výučbu v špecializovaných priestoroch školy (počítačová učebňa, laboratórium)
- c) výučbu mimo triedy (napr.v prírode, v múzeu)
- podľa počtu žiakov:
- a) frontálna (hromadná) forma výučby (učí sa naraz celá trieda)
- b) skupinová forma výučby
- c) individuálna forma výučby
- podľa rolí žiakov:
- a) kooperatívna forma výučby (spolupráca)
- b) individuálna forma výučby
Vyučovacia hodina je taká základná organizačná forma vyučovania, pri ktorej
učiteľ pracuje v presne vymedzenom čase so skupinou žiakov v učebni.
Výučba prebieha podľa stabilného rozvrhu hodín. Učiteľ pri výučbe využíva vhodné metódy, zásady, prostriedky, aby
dosiahol stanovené výchovno-vzdelávacie ciele. Vyučovacia hodina trvá
40, 45min.
"Dvojhodinovky" sa uplatňujú napr. v TSV, VV, pri laboratórnych prácach. Vyučovacou jednotkou je aj blokové vyučovanie.
Podľa obsahu výučby - z hľadiska predmetov rozlišujeme napr.hodinu slovenského jazyka, matematiky, dejepisu atď.
Vyučovacia hodina môže mať rozličné ciele, usporiadanie, zameranie. Podľa toho učiteľ volí aj organizačné formy vyučovacej hodiny.
Rozlišujeme:
- - základný typ vyučovacej hodiny (klasická, zmiešaná, kombinovaná hodina)
- plnenie viacerých funkcií- zvláštny typ vyučovacej hodiny
- plnenie jednej funkcie na vyučovaní
Štruktúra vyučovacej hodiny základného typu:
- Organizačná časť hodiny - kontrola prítomnosti žiakov, zápis témy do triednej knihy, oznámenie špecifických cieľov hodiny, motivácia k učeniu
- Kontrola domácej úlohy
- Opakovanie učiva - môže byť spojené so skúšaním a hodnotením
- Vysvetľovanie a výklad nového učiva
- Opakovanie a upevňovanie prebraného učiva (v zmenených podmienkach spojené s úlohami, cvičeniami)
- Uloženie domácej úlohy
- Záver vyučovacej hodiny - zhodnotenie práce žiakov, spätná väzba a splnenie cieľa vyučovacej hodiny.
Zvláštne typy vyučovacích hodín:
a) Motivačné hodiny - na začiatku šk. roka, polroka
b) Expozičné hodiny - zamerané na osvojovanie nových vedomostí
c) Fixačné hodiny - upevňovanie vedomostí
d) Evalvačné hodiny - preverovanie a hodnotenie vedomostí

Koncepcie vyučovacieho procesu
Problémové vyučovanie - spočíva v tom, že učiteľ stavia pred žiakov úlohy, ktoré obsahujú neznáme poznatky a spôsoby činnosti - motivuje ich, usmerňuje na hľadanie spôsobov a prostriedkov riešenia úloh pri ktorých si žiaci osvojujú nové vedomosti a zručnosti a súčasne rozvíjajú vlastné schopnosti. Takmer všetko čo má žiak v učive je riešením nejakých problémov, ktoré sa riešili nedávno alebo pred storočiami. Obsahom učiva sú vedomosti, zručnosti a návyky.
Kooperatívne vyučovanie - podstata spočíva v tom, že žiaci triedy na vyučovaní pracujú v malých skupinách, riešia úlohy, osvojujú si vedomosti, vykonávajú rôzne praktické činnosti v atmosfére rovnosti a spolupráce. Hodnotenie je skupinové - tzn. celá skupina rovnaká odmena, alebo pokarhanie.
Projektové vyučovanie - žiaci pod vedením učiteľa alebo samostatne vypracujú projekt ktorý postupne riešia a tým sa vlastne učia, napr. pred školu treba vyrobiť oplotenie školy - druhy oplotenia podľa materiálu, výška, pevnosť, nosnosť rámikov...dizajn - učiteľ im len pomáha, usmerňuje, zdôrazňuje dôležité prvky - upevnenie do zeme, hutnosť pôdy....
Realizácia projektu závisí od žiakov, od ich tvorivosti, fantázie, kritického myslenia, vnútornej motivácie, záujmov a potrieb. Pri tvorbe scenárov sú učitelia i žiaci inšpirovaní svojim najbližším okolím a problémami, ktoré vychádzajú v bežného života.
Globálna výchova - rozvoj globálnej výchovy v medzinárodnom meradle:
- celostný rozvoj osobnosti - intelektová, citová, telesná
- pochopenie globálneho charakteru sveta a úlohy žiaka v ňom
- masovokomunikačné prostriedky
- globalizácia ekonomiky - nadnárodné spoločnosti, problém zachovania mieru...
Elektronické vzdelávanie (E - learning) - vyučovanie a učenie sa prostredníctvom informačných a komunikačných technológií (IKT). Ak má byť elektronické vzdelávanie efektívne, treba ho riadiť, plánovať priebeh učenia sa (štúdia), pripraviť učebné materiály, evidovať žiakov a ich študijné výsledky, prezentovať učivo tak, aby bolo zaujímavé a vyhovovalo rôznym učebným štýlom žiakov, zabezpečiť komunikáciu medzi žiakom a učiteľom i medzi žiakom i navzájom.
Podľa pripojenia osobného počítača (PC) k počítačovej sieti, rozoznávame:
- 1. off - line vzdelávanie - pri ktorom žiak nie je pripojený k počítačovej sieti a učebný materiál žiak dostáva na disketách, CD alebo DVD nosičoch,
- 2. on - line vzdelávanie - ktoré si vyžaduje zapojenie PC žiaka do počítačovej siete (internet alebo intranet) a učebný materiál je distribuovaný prostredníctvom IKT.